Interview met voorzitter Jean-Paul van den Tillaar

Published on Friday, April 24news

Deze week staat in het Veldhovens Weekblad een interview met onze voorzitter Jean-Paul van den Tillaar over het Corona Virus en de maatregelen en oplossingen in het Citycentrum. Belangrijkste boodschap is: #kooplokaal, koop zoveel mogelijk bij de Veldhovense ondernemers. SAMEN komen we hier sterker uit!

Lees hier het artikel:

‘Iedereen volgt de richtlijnen van RIVM en veiligheidsregio’

Het Citycentrum in Veldhoven is gewoon open. Echter zijn overal de bekende maatregelen ingevoerd. De richtlijnen en adviezen van het RIVM, veiligheidsregio en de gemeente worden opgevolgd. Bezoekers worden verzocht zich te houden aan de bekende richtlijnen.

Citycentrum gewoon open

‘Ik hoop dat mensen zich realiseren dat kopen via internet niet bijdraagt aan
de leefbaarheid in Veldhoven en dat ze voortaan dus meer lokaal gaan kopen.’

Ook de retail lijdt onder de Corona-crisis. Een aantal winkels heeft de deur gesloten, maar er ontstaan ook creatieve oplossingen.

Het Citycentrum van Veldhoven biedt in deze tijd een rustige aanblik. “Als we willen dat de fysieke winkels blijven bestaan, moeten we ons koopgedrag veranderen. Meer lokaal kopen dus”, stelt Jean-Paul van den Tillaar, eigenaar van de Bruna en tevens voorzitter van de Ondernemersvereniging van het Citycentrum.

Grootste deel

“Je merkt dat het nu rustiger is in het centrum. Aan de ene kant is dat goed, want iedereen luistert dus naar de oproep om zo veel mogelijk thuis te blijven. Aan de andere kant is het natuurlijk wel een groot probleem voor de retail. Een aantal ondernemers – met name horeca, kappers en nagelstudio’s – heeft de winkel tijdelijk moeten sluiten, maar het grootste deel is gewoon open. Mensen komen momenteel niet meer recreatief winkelen. Veelal komen ze alleen in plaats van met het hele gezin en doorgaans gaan ze gericht naar één bepaalde winkel. Funshoppen is er even niet meer bij en dat begrijpen wij.”

Creatieve oplossingen

Om toch enige omzet te maken, ontstaan creatieve oplossingen. “Veel winkels en horeca hebben een bezorg- of afhaalservice opgezet. Zo hoeven mensen de deur niet uit en kopen ze toch lokaal en ondersteunen ze de ondernemers, iets dat zeker nu heel belangrijk is. Daarnaast ontstaan leuke samenwerkingen tussen Veldhovense bedrijven. Een voorbeeld was de paasbrunch die via Brasserie Ludiek verkrijgbaar was: een tas gevuld met paaslekkernijen van verschillende lokale ondernemers.”

Deurbeleid

Hoe houden de winkeliers de veiligheid in het oog? “Iedereen volgt de richtlijnen van het RIVM en de veiligheidsregio. Voor de klanten, maar ook voor de eigen veiligheid en die van het personeel. Veel winkels hebben zogenaamde kuchschermen boven de kassa of balie en er staan strepen op de vloer om de 1,5 meter afstand te bewaren. Veel winkels hanteren een deurbeleid met een maximaal aantal klanten dat gelijktijdig in de zaak mag zijn. Verder worden met name toonbanken en pinautomaten extra schoongemaakt.”

Leefbaarheid

Van den Tillaar roept de Veldhovenaren op om lokaal te kopen. “Retail had het vóór de crisis al lastig, nu komt de crisis daar nog eens bovenop. Ik hoop dat mensen zich realiseren dat kopen via internet niet bijdraagt aan de leefbaarheid in Veldhoven en dat ze voortaan dus meer lokaal gaan kopen. Dan blijven de winkels en horeca in Veldhoven bestaan, en kunnen evenementen als Oranjemarkt, Veldhoven on Ice, CityFest en Beach Event ook de komende jaren blijven plaatsvinden.”

Activiteiten

De evenementen die tot 1 juni in het CityCentrum van Veldhoven gehouden zouden worden, zijn alle gecanceld. Zodra het virus onder controle is, worden zoveel als mogelijk activiteiten ingehaald. Van den Tillaar tot slot: “We merken dat de klanten zich goed houden aan de maatregelen. Blijf dat ook in de komende periode doen.”

Tekst: Ad Adriaans, Veldhovens Weekblad
Foto: Bert Jansen

This site uses cookies to enhance your browsing experience.